De gletsjerwandeling - Reisverslag uit Hvolsvöllur, IJsland van Gerard Kok - WaarBenJij.nu De gletsjerwandeling - Reisverslag uit Hvolsvöllur, IJsland van Gerard Kok - WaarBenJij.nu

De gletsjerwandeling

Door: Gerard

Blijf op de hoogte en volg Gerard

23 Juni 2016 | IJsland, Hvolsvöllur

22-06-2016.
De dag van de gletsjerwandeling is aangekomen, we vertrekken rond 9 uur s'morgens, en rijden eerst naar uiteraard een waterval, de Seljalandsfoss, 60 meter hoog en je kan er achterlangs lopen, zonder regenpak is het niet te adviseren, want je wordt zeiknat. We gaan verder en rijden naar de volgende waterval de Skogar. Deze is ook 60 meter, en je kan hier naar boven lopen, als je halverwege gaat, zie je een permanente regenboog over de waterval heen. In Azië rij je van tempel naar tempel, hier gaan we van waterval naar waterval. we komen nu bij Vik in de buurt en bezoeken een zwart strand, met grillige rots formaties.hierna rijden we door naar ons doel, de Solheimajokull gletsjer, maar eerst even lunchen. Na de lunch, naar het kantoor van de gletsjerorganisatie om te betalen, waarna we onze uitrusting krijgen. Loopijzers, een helm, en een pikhouweel. De wandeling kan starten, we lopen richting de gletsjer, deze is zwart gekleurd door alle lava rommel wat hier op ligt. We binden de ijzers onder, en bestijgen de gletsjer, na een stijl klimmetje staan we boven op de gletsjer. Ook hier is hij niet bepaald spierwit te noemen, hier lopen we ruim een uur rond, en op diverse plekjes krijgen we uitleg van de gids. We blijken omgeven te zijn door vulkanen, waaronder de vulkaan die in 2010 het vliegverkeer over de hele wereld stil legde. We kunnen nu de terugweg aanvangen, er staat op de gletsjer en straf koud windje, maar zodra we zakken is dit minder. Onderaan de gletsjer binden we de ijzers weer af, en lopen terug naar het kantoor om onze spullen in te leveren. We moeten even wachten, maar dan komt de bus eraan, om ons mee te nemen naar Vik. De accommodaties worden er niet beter op, nu overnachten we 2 dagen in een landhuis met 2 douches en 2 toiletten voor 20 personen. Nu nog dineren, en we kunnen ons klaar maken voor een nieuwe dag. Dit wordt een verrassing, want de route naar de Laki kraters is gesloten.

• 23 Juni 2016 - 12:18

Wim:

Net Calimiro met zo'n doppie op zijn koppie.
    Ziet er wel heel indrukwekkend uit.

• 24 Juni 2016 - 16:16

Celien:

Het lijkt net een schoolreisje met dat soort overnachtingen! Maar foto's zien erg gaaf uit!

Verslag uit: IJsland, Hvolsvöllur

Gerard

Overige verre reizen: Verenigde Staten Mexico, Guatemala, Belize Thailand Tanzania / Kenia Costa Rica, Panama Ecuador / Galapagos Eilanden Egypte Sumatra, Java, Bali Borneo, Maleisië Patagonia, Brazilië China en Tibet Vietnam Zie ook: http://gerardenmarjakok.waarbenjij.nu/

Actief sinds 21 Sept. 2015