Bezoek aan de Taj Mahal - Reisverslag uit Agra, India van Gerard Kok - WaarBenJij.nu Bezoek aan de Taj Mahal - Reisverslag uit Agra, India van Gerard Kok - WaarBenJij.nu

Bezoek aan de Taj Mahal

Blijf op de hoogte en volg Gerard

15 Maart 2017 | India, Agra

Woensdag 15-03-2017.
Vandaag om 5:00 uur opgestaan, ik heb met mensen uit de groep afgesproken om 6:00 uur naar de Taj Mahal te gaan, om deze bij zonsopgang te bekijken. We gaan er naar toe lopen want het is maar 20 minuten van ons hotel. Als we daar aankomen blijkt het al snel dat we de zonsopgang niet binnen zullen meemaken. Het is al Only en er zijn maar 2 kassa's voor ons open, 1 rij voor de dames en 1 rij voor de heren, alles gaat strikt gescheiden. Na een half uur hebben wij onze kaartjes, en sluiten we ons aan in de rij om naar binnen te gaan, 1 rij voor de dames, 1 rij voor de heren, en 1 rij voor de locals. weer een half uur wachten, een vliegveld controle beurt, voor ons tasje en fototoestel, een fouillering, en we mogen door. Eindelijk binnen maar de zon is al op. Van dichtbij is het werkelijk een schitterend gebouw om te zien, we lopen er naar toe en fotograferen het van alle kanten, en gaan naar binnen. Maar eerst moeten we hoesjes om onze schoenen doen, want anders wordt het marmer vuil. Binnen bekijken we de 2 crypten van de Mogul en zijn vrouw. Hierna lopen we terug naar de uitgang, en verlaten de Taj Mahal. We lopen terug richting hotel, maar besluiten eerst te ontbijten bij Coffee Only, een cappuccino en een chicken cheese broodje, en we kunnen er weer tegenaan. We gaan naar het hotel, om andere kleding en schoenen aan te trekken. Als we allemaal weer klaar zijn gaan we een Tuk Tuk scoren, we vinden er een waar we met ons vijven in kunnen, we huren hem voor de hele dag voor 500 Rupi ongeveer 7 euro. We rijden naar de Baby Taj, een verkleinde versie van de Taj Mahal, maar wel eerder gebouwd, een schitterende wit marmeren gebouw, en het is er vrij rustig lopen, met een grote tuin en mooie doorkijkjes. Wanneer we hier klaar zijn bezoeken we het rode fort, die is veel groter, en ook weer veel drukker, met weer de gescheiden rij bij de kaart - en veiligheidscontrole. Het is een groot fort uit rood zandsteen, maar binnen zijn ook weer wit marmeren gebouwen. Hier lopen we een paar uur rond, en intussen is het ook aardig warm geworden. Na het fort rijden we met onze Tuk Tuk, naar het huis waar moeder Theresa heeft gewerkt, we worden met de Tuk Tuk zelfs binnengelaten. We melden ons bij het kantoortje, er komt een zuster naar buiten, en die leidt ons rond in het complex. Er verblijven hier vrouwen van 16 -70 jaar met psychische problemen, en in een andere ruimte zijn kleine kinderen met gezondheidsproblemen die bij hun ouders zijn weggehaald om aan te sterken, en we hebben een afdeling voor weeskinderen. Na deze korte rondleiding lopen we naar het kantoor voor een donatie. Nu eindelijk de lunch, maar omdat het intussen al weer 15:30 uur is neem ik koffie, een Lassi en een appeltaart met ijs. Na de lunch weer terug naar het hotel, we zijn er moe genoeg voor, even uitrusten, evenn opfrissen voor het diner, dat houden we met een aantal mensen uit de groep in de Pizzahut, even wat anders dan rijst en Nan eten. De wifi is nog steeds niks voor een foto upload, 1 foto duurt zeer lang en stopt dan, houden jullie tegoed wanneer ik eindelijk een sneller Wifi kan vinden.

• 16 Maart 2017 - 17:30

Marcel: